הקניית הרגלי אכילה נכונים בגילאי שנה -שנתיים: טיפים מיועצות מטרנה

קרדיט לתמונות PIXABAY

התקופה שבין גיל שנה לגיל שנתיים היא תקופת מעבר משמעותית בחיי התינוק שהופך להיות פעוט. הוא מפתח מיומנויות רבות יותר של עצמאות באכילה, אך במקביל גם הופך לדעתן יותר לגבי סוג המזונות שהוא מוכן לאכול. שלב זה יכול להיות מאתגר עבור הורים רביםשמנסים לאזן בצורה נכונה בין הצורך לעודד עצמאות ויכולת בחירה של הילד לבין הרצון להקנות לו הרגלי אכילה בריאים שילוו אותו בהמשך החיים. במאמר זה נסקור את המלצותיהן של יועצות מטרנה לגבי דרכי התמודדות עם אתגר זה.

קביעת שגרה וסדר יום קבוע

קביעת סדר יום קבוע ושגרתי עבור התינוק מהווה עוגן עבורו ועבורנו. לכן מומלץ לקבוע שעות קבועות לאורך היום שיהיו מוקדשות לארוחות. שמירה על שגרה היא מפתח חשוב ליצירת הרגלים נכונים ובריאים בכל תחומי החיים וכמובן גם  בכל הקשור לתזונה ואכילה של התינוק. כמו כן, מומלץ כי הארוחות עצמן יתקיימו באווירה נינוחה ושקטה, תוך ישיבה בשולחן והתמקדות באכילה עצמה ללא הסחות דעת.

מתן אפשרות לבחירה אישית

בגילאים אלו התינוק מעוניין וזקוק להפגין יותר עצמאות וחופש בחירה. על כן הן יועצות מטרנה ממליצות לאפשר לתינוק לבחור בעצמו מתוך מגוון המזונות המונחים לפניו. חירות זו חשובה להתפתחותו ולהגברת תחושת המסוגלות שלו. עם זאת, חשוב להבהיר שעל ההורים להציע בפני התינוק מגוון מזונות בריאים מכל קבוצות המזון על מנת לחשוף לטעמים ומאכלים חדשים בצורה מאוזנת.

אכילה לפי הרגשת הרעב האישית

יועצות מטרנה מסבירות שעל פי מחקרים רבים, פעוטות בגילאי שנה עד שנתיים יודעים להתאים באופן עצמאי את כמות המזון שהם צורכים בכל זמן נתון. כאשר ניתנת להם הבחירה מתוך מגוון מזונות, הם יאכלו את הכמות שהגוף שלהם דורש. לכן חשוב שלא לשכנע וכמובן שלא להכריח את התינוק לאכול כשאיננו רעב, ולא לדאוג אם בארוחה מסוימת הוא אוכל פחות מהרגיל. על פני תקופה ממושכת, בדרך כלל התזונה שלהם תהיה מאוזנת כראוי.

אפשרות להמשיך ולצרוך הנקה או  תמ"ל

פעוטות רבים יעדיפו לצרוך הנקה או  תמ"ל גם מעבר לגיל שנה, למרות שבשלב זה הם יכולים לאכול כמעט כל סוגי המזון. אין מניעה לאפשר זאת כהשלמה תזונתית. המהווה מקור לוויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים נוספים.

מניעת סכנת חנק

יועצות מטרנה מזהירות כי למרות שבגילאים אלו תינוקות כבר אוכלים מגוון רחב יותר של מזונות מוצקים כמו "כולם" חשוב להקפידעל הגשת מזונות בטוחים ולהימנע ממזונות העלולים לגרום לסכנת חנק יש להימנע מ הגשת פיצוחים, בוטנים, גרעינים, כמו כן מזונות כמו ענבים, גזר, נקניקיות יש לחתוך לאורך, פלחים, רצועות וכו' ואף לבשל עד ריכוך במידת הצורך.

תזונה נכונה בגיל שנה עד שנתיים היא איזון עדין

תזונה נכונה בגילאי שנה-שנתיים מחייבת איזון עדין בין מתן תחושת מסוגלות ועצמאות לתינוק לבין הנחלת הרגלי אכילה בריאים בהמשך החיים. הדרך ליישם זאת, היא על ידי קביעת שגרת ארוחות בשעות קבועות יחד עם מתן אפשרות לבחירה מתוך מזונות מאוזנים ומגוונים, הקשבה לתחושות לגבי כמות האוכל הנצרכות , והרחקה של מזונות מסוכנים לבליעה מהישג יד. יישום עקרונות אלה בזהירות ובעקביות יבטיח התפתחות גופנית ונפשית תקינה.

אם אתם זקוקים להתייעצות נוספת, יועצות מטרנה עומדות לרשותכן בכל שאלה בנושא תזונת תינוקות והקניית הרגלי אכילה נכונה מהימים הראשונים לחייו של התינוק ועד להפיכתו לפעוט.

* הכתבה כתובה בלשון זכר אך מתייחסת לכל המינים
**חלב אם הינו המזון הטוב ביותר לתינוק

שתפו פוסט זה
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
הרגלים בריאים: מדריך לפעילות גופנית לילדים

בעולם המהיר של ימינו, שבו מסכים לעתים קרובות שולטים בזמן הפנאי, אי אפשר להפריז בחשיבות של פעילות גופנית, במיוחד עבור ילדים. פעילות גופנית היא לא רק אמצעי למניעת השמנת יתר ומחלות הקשורות בה; היא אבן יסוד לצמיחה והתפתחות בריאות, המשפיעה על ההתקדמות הגופנית, הנפשית, המוטורית, הקוגניטיבית והחברתית. משרד הבריאות בישראל מדגיש את החשיבות של פעילות אירובית יומית לילדים, ומדגיש את יתרונותיה הרבים. עם זאת, עידוד ילדים לאמץ פעילות גופנית בשגרת יומם יכול להיות מאתגר עבור הורים ומחנכים כאחד. מאמר זה נועד לספק מדריך מקיף כיצד לדרבן ילדים להיות פעילים, תוך הצעת טיפים מעשיים, דוגמאות לפעילויות מרתקות ואסטרטגיות להתגבר על מכשולים נפוצים. אימוץ פעילות גופנית מגיל צעיר מניח את היסודות לבריאות ולרווחה לכל החיים.

בלוג
מדרסים – לא רק לכאבי רגליים: כל היתרונות שלא ידעתם עליהם

דמיינו בעל ברית נסתר ששוכן בשקט בנעליכם, עובד ללא לאות כדי להחדיר נוחות לכל צעד שאתם עושים; גיבור אלמוני שיתרונותיו חורגים הרבה מעבר לתחומי הרתעת הכאב גרידא. מדרסים לנעליים, אותם מדרסים דיסקרטיים שלעתים קרובות מתעלמים מהם, הם אכן תחנות כוח של בריאות פודיאטרית, ומספקים תרופת פלא לא רק לכפות הרגליים אלא לרווחת הגוף כולו.