אבחון אנדומטריוזיס – איך עושים את זה ולמה זה חשוב?

קרדיט תמונה: pixabay

הנתונים מלמדים שאחת מכל עשר נשים מתמודדות עם אנדומטריוזיס. כאשר השכיחות הגבוהה ביותר נמצאת בקרב נשים בגילאי 20 עד 40, זאת למרות שהרבה פעמים גם נערות צעירות לפני קבלת ווסת ראשונה מתמודדות עם בעיה זו.

אנדומטריוזיס היא מחלה גניקולוגית, כרונית, אשר יוצרת דלקת וגורמת לתאים הדומים לאלו הקיימים ברירית הרחם, לצמוח מחוץ לרחם, באזורים כגון שחלות, חצוצרות, וכן באזורים נוספים בחלל הבטן ובאגן.

התסמינים של אנדומטריוזיס הם כאבים חדים, הרבה מעבר לכאבי מחזור רגילים, אשר יכולים להקרין גם לאזורים נוספים בגוף, כגון רגליים וגב. כמו כן, מדובר על כאב חד בעת קיום יחסי מין, דימום וסתי ארוך וקשה יותר מהרגיל, הפרעות במערכת העיכול, עייפות כרונית, ירידה במצב רוח, וכאבים בעת מתן שתן. נשים רבות אשר יש להן אנדומטריוזיס, מתקשות להיכנס להריון ואף נאלצות לוותר הניסיונות.

היום ניתן לאבחן אנדומטריוזיס בדרכים שונות, בפרט באמצעות דופלר אגן. מדובר על בדיקת אולטראסאונד של הבטן אשר מתבצעת באופן ספציפי באזור המדובר, על ידי רופאים מומחים, על מנת שיהיה ניתן לאתר את אותם תאים בצורה מדויקת, לראות היכן הם נמצאים ומה מידת ההשפעה שלהם על האזור.

בדיקת דופלר אגן, איננה בדיקת אולטראסאונד רגילה, מאחר והיא כולל שימוש באמצעים מיוחדים המאפשרת גם לראות את הדברים ברזולוציות הרבה יותר מתקדמות וכן, המכשיר כולל אפשרות לשמוע סאונד פנימי. במהלך הבדיקה אפשר לראות את זרימת הדם בשחלות וברחם, ולדעת האם יש ממצאים חריגים שמחייבים טיפול.

 

איך ניתן לאבחן אנדומטריוזיס

תהליך של אבחון של אנדומטריוזיס, ייעשה אם וכאשר המטופלת תתלונן על כאבים עזים או כל אחד מהתסמינים שציינו קודם לכן. אז רופא/ת משפחה או גניקולוג/ית, יערכו תשאול יסודי וכן יפנו את המטופלת לבדיקת דופלר אגן על מנת להעריך את מצבו. אם זה לא יספיק, אזי שהמטופלת תישלח גם לעבור בדיקת MRI במקום.

ייתכן מאוד שהבדיקות עצמן לא יספיקו, ואז יהיה צורך לבצע הליך כירורגי שנקרא לפרוסקופיה. מדובר בהליך שמתבצע בהרדמה מלאה, במהלכו מוחדר סיב אופטי אל תוך הבטן דרך חתן קטן, הוא עובר על פני איברי הבטן והאגן ומספק לרופא תמונות על גבי המסך. אז הוא יכול לראות מה מתרחש באזור וכיצד ניתן לטפל בבעיה.

 

איך מטפלים באנדומטריוזיס?

ישנם מקרים בהם טיפול תזונתי או תרופתי יכול להספיק. זה במידה ומדובר בבעיה קלה וכן במקרים בהם המטופלת איננה רוצה או איננה יכולה עוד להיכנס להריון.

במידה ומדובר על בעיה רצינית וכן על מקרים בהם המטופלת פורייה ומעוניינת להרות בעתיד, אזי שייתכן מאוד שהטיפול יהיה הרבה יותר מורכב. הוא יכלול בין היתר שימוש בתרופות מסוימות, וכן בניתוח שיעזור לסלק את כל המוקדים הבעייתיים.

מעבר לכך, בשביל להתמודד עם תחושת הכאב, הרופא ירשום למטופלת כדורים לשיכוך כאבים.

 

 

 

שתפו פוסט זה
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
בלוג
מדרסים – לא רק לכאבי רגליים: כל היתרונות שלא ידעתם עליהם

דמיינו בעל ברית נסתר ששוכן בשקט בנעליכם, עובד ללא לאות כדי להחדיר נוחות לכל צעד שאתם עושים; גיבור אלמוני שיתרונותיו חורגים הרבה מעבר לתחומי הרתעת הכאב גרידא. מדרסים לנעליים, אותם מדרסים דיסקרטיים שלעתים קרובות מתעלמים מהם, הם אכן תחנות כוח של בריאות פודיאטרית, ומספקים תרופת פלא לא רק לכפות הרגליים אלא לרווחת הגוף כולו.

בלוג
5 טיפים לייעוץ זוגי מוצלח

ייעוץ זוגי יכול להיות כלי רב עוצמה לעזרה לזוגות להתמודד עם בעיות וקשיים במערכת היחסים שלהם. עם זאת, חשוב לזכור