זיהוי הפרעות תקשורת אצל הילד שלכם

זיהוי_הפרעות_תקשורת_אצל_הילד_שלכם

 

כיצד בודקים התפתחות היכולת לתקשורת בילדים?

נולד תינוק חדש ומלבד השמחה הגדולה מתעוררות לעיתים קרובות שאלות, לחצים ואף חרדות הקשורים להתפתחותו התקינה של הילד. כדי לענות על שאלות אלו, פותחו עם השנים מדדים המגדירים את אבני הדרך של התפתחות תקינה.

לבדיקת ההתפתחות השפתית, האחות תבחן האם תינוק ממלמל, מתי הפעוט מתחיל לומר מילים ראשונות ומתי הוא מחבר מילים ליצירת משפט.

בגילאי הינקות חשוב לבדוק האם הילד מחייך והאם הוא עוקב אחרי המבוגר בעיניו. בגיל 8-9 חודשים בודקים האם יש לו העדפה של הוריו או דמויות מרכזיות אחרות, על פני אנשים זרים. כפעוט, אחות טיפת חלב תבדוק כיצד הילד מביע את רצונותיו, האם הוא מושך את תשומת לב הוריו לגירויים המעניינים אותו וכיצד הוא יוצר קשרים עם בני משפחה, גננות וילדים אחרים.

 

איך מרגישים שיש הפרעות בתקשורת?

ראשית, חשוב לציין כי טווח ההתפתחות הנורמטיבית הוא רחב. יש המתחילים להתפתח מוקדם יותר מהממוצע ויש מאוחר יותר. על מנת לקבוע בעיות תקשורתיות יש לצרף מספר מאפיינים מהותיים המתקיימים לאורך זמן ולאורך שנים. לכן אבחון הפרעת תקשורת מתחיל בד"כ בגילאי הגן (החל מגיל 3).

בגילאים אלו יש הורים החשים, הרבה פעמים בצורה אינטואיטיבית,  שבנם לא יוצר איתם קשר עין, אינו מביע בברור את רצונותיו (הן במילים והן במחוות גוף) ומתקשה להגיב לבקשותיהם או לדבריהם בצורה מותאמת. גם "לא רוצה" הינה תגובה מותאמת לצורך העניין.

הפרעת תקשורת יכולה להתבטא גם כשהילד כן מדבר. במצבים אלו דיבורו לעיתים מונוטוני ותגובותיו חוזרות ונשנות . דיבור מונוטוני הוא דיבור עם טון קבוע שאינו מבטא רגשות מגוונים, אינו מבחין בין אמירה לשאלה וכו'. החזרתיות מתבטאת במשפטים קבועים שנאמרים שוב ושוב, כאילו הילד למד לדקלם אותם בע"פ, לעיתים ללא ההקשר הנכון.

 

אילו סוגי טיפולים קיימים להפרעות תקשורת ?

מכיוון שהפרעת התקשורת הינה הפרעה מורכבת המשפיעה על רבדים רבים של חיי היומיום, גם הטיפול בה הוא טיפול משולב. מעורבים בו מספר בעלי תפקידים:

ילדים בעלי הפרעת תקשורת בסייעת העוזרת להם להשתלב ולתפקד, הן בלמידה בכיתה והן בתפקוד החברתי בהפסקה.

טיפול התנהגותי מהווה לעיתים קרובות נדבך חשוב מאוד בפיתוח יכולתו של הילד להתנהג בצורה מותאמת בבית ובחברה.

הפרעת התקשורת נובעת ממנגנוני הגנה מאסיביים ומלווה בקושי רגשי עמוק. לכן חשוב ביותר ליווי פסיכולוגי/רגשי (למידע נוסף על פסיכותרפיה לחצו כאן)

טיפולים משלימים כגון רכיבה, שחייה וספורט טיפוליים. מטרתם של טיפולים אלו לתת מענה לחלקים תחושתיים, שכאמור זקוקים לעיתים קרובות לחיזוק אצל ילדים אלו.

 

ברגע שמאבחנים נכון ומבינים את מהות הפרעת התקשורת, ניתן לטפל בצורה מותאמת ולהגיע להישגים טובים. הפרעת תקשורת היא לכל החיים, יחד עם זאת, ניתן ללמוד לחיות אתה ולהתפתח.

צריך תמיד לזכור כי לילד עם הפרעת תקשורת יש גם יתרונות. הוא הרבה פעמים ילד כנה ומרגש שמביע את רגשותיו בצורה פתוחה .

 

ברגע שאנחנו, ההורים שלו, נבין ונכיר לעומק את הילד שלנו, נוכל להתחבר לחזקותיו ולעזור לו בבניית מערך טיפולי וחינוכי רחב, יציב ולאורך שנים.

שתפו פוסט זה
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
הרגלים בריאים: מדריך לפעילות גופנית לילדים

בעולם המהיר של ימינו, שבו מסכים לעתים קרובות שולטים בזמן הפנאי, אי אפשר להפריז בחשיבות של פעילות גופנית, במיוחד עבור ילדים. פעילות גופנית היא לא רק אמצעי למניעת השמנת יתר ומחלות הקשורות בה; היא אבן יסוד לצמיחה והתפתחות בריאות, המשפיעה על ההתקדמות הגופנית, הנפשית, המוטורית, הקוגניטיבית והחברתית. משרד הבריאות בישראל מדגיש את החשיבות של פעילות אירובית יומית לילדים, ומדגיש את יתרונותיה הרבים. עם זאת, עידוד ילדים לאמץ פעילות גופנית בשגרת יומם יכול להיות מאתגר עבור הורים ומחנכים כאחד. מאמר זה נועד לספק מדריך מקיף כיצד לדרבן ילדים להיות פעילים, תוך הצעת טיפים מעשיים, דוגמאות לפעילויות מרתקות ואסטרטגיות להתגבר על מכשולים נפוצים. אימוץ פעילות גופנית מגיל צעיר מניח את היסודות לבריאות ולרווחה לכל החיים.

בלוג
מדרסים – לא רק לכאבי רגליים: כל היתרונות שלא ידעתם עליהם

דמיינו בעל ברית נסתר ששוכן בשקט בנעליכם, עובד ללא לאות כדי להחדיר נוחות לכל צעד שאתם עושים; גיבור אלמוני שיתרונותיו חורגים הרבה מעבר לתחומי הרתעת הכאב גרידא. מדרסים לנעליים, אותם מדרסים דיסקרטיים שלעתים קרובות מתעלמים מהם, הם אכן תחנות כוח של בריאות פודיאטרית, ומספקים תרופת פלא לא רק לכפות הרגליים אלא לרווחת הגוף כולו.