כל מה שחשוב לדעת על MRI

צילום freepik

מאת עומר גלעדי אתר www.miok.co.il

עד סוף המאה ה-19 מישוש היה הדרך הבלתי פולשנית היחידה עבור רופאים לקבל מידע על מה שמתרחש בתוך הגוף. כל זה השתנה בשנת 1895 כשפיזיקאי גרמני בשם ווילהלם רנטגן גילה, במקרה, שאפשר לצלם איברים פנימיים באמצעות קרני X-Ray.

צילומי רנטגן היו סוג ראשון של בדיקות בתחום המוכר כיום כבדיקות דימות, בדיקות המאפשרות מבט על אזורים בתוך הגוף. כיום, לצד צילומי רנטגן, משמשות במכוני דימות כמה טכנולוגיות נוספות וביניהן אולטרסאונד (יצירת תמונה של איברים פנימיים בעזרת גלי קול), CT (טומוגרפיה ממוחשבת), בדיקות רפואה גרעינית (קרינה מחומרים רדיואקטיביים המוחדרים לגוף) וגם  MRI– Magnetic Resonance Imaging, דימות באמצעות תהודה מגנטית.

עקרון הפעולה של מכשיר MRI


בדיקות MRI מבוצעות באמצעות מכשיר דמוי מנהרה קצרה שלאורכה יכול לשכב הנבדק על גבי שולחן הבדיקה (מיטה צרה המותקנת על מסילה המאפשרת הסעתה פנימה והחוצה מאותה מנהרה שבתוכה מבוצעת הבדיקה).

אלקטרומגנטים רבי עוצמה יוצרים שדה מגנטי חזק סביב גופו של הנבדק. אטומי המימן שבמולקולות המים בגוף מושפעים מן השדה המגנטית, מדידת הפרשים בין שינויים כאלה מאפשרת יצירת תמונה של אברים בפנים הגוף. בדיקת MRI מספקת מידע מפורט כולל תמונות בתלת מימד בזמן אמת ומבט על שכבות בתוך איבר (חלקות האיבר ל"פרוסות" ובחינת כל אחת מהן בנפרד).

סוגים שונים של בדיקות MRI


בדיקות MRI מסייעות באבחון וטיפול במגוון עצום של בעיות רפואיות. על סקירות ה-MRI הנפוצות ביותר נמנות MRI עמוד שדרה, ראש, כלי דם, רחם, שדיים, אגן, דרכי עיכול, לב ועוד. בדיקות MRI מאפשרות זיהוי גידולים סרטניים ולאסוף מידע על מידותיהם, צורתם ומיקומם המדויק.

יתרונות וחסרונות

בצילומי רנטגן ובדיקות CT נעשה שימוש בקרינה מייננת העלולה להיות מזיקה. זו הסיבה שבדיקות כאלה אינן מתאימות לנשים בהריון ובכל מקרה מקפידים להגביל את היקף החשיפה. השדה המגנטי המשמש בבדיקות MRI אינו מזיק לגוף ולכן בדיקות MRI נחשבות בטוחות מאוד, הן מתאימות גם לילדים ולנשים בהריון ואין מגבלה על היקף השימוש בהן (ניתן להיבדק שוב ושוב ללא חשש). יתרון נוסף הוא שחומר הניגודיות בו נעשה לעיתים שימוש כמעט לעולם אינו גורם תגובה אלרגית (חומר הניגודיות המשמש בצילומי רנטגן ובדיקות CT מכיל יוד המוכר כאלרגן).

לבדיקות MRI שני חסרונות, הראשון הוא שלא ניתן לבצע אותה במקרים בהם קיימת מתכת בגוף (קוצב לב למשל או מפרק מלאכותי, רסיסי מתכת מפציעה וכד') והשני הוא שמכשירי MRI הם יקרים, יש מספר מוגבל מהם ולעיתים קשה להשיג מועד מוקדם לבדיקה. בעניין זה ראוי לציין שבעוד שבשנת 2015 היו בישראל רק כ-20 מכשירי MRI, נכון לסוף שנת 2020 מעל ל-60 מכוני דימות ברחבי הארץ כבר מצוידים בהם.

מהלך בדיקת MRI


בדרך כלל לא נדרשת כל הכנה מוקדמת לקראת בדיקת MRI, לעיתים נדרש צום בן כמה שעות, אם נעשה שימוש בחומר ניגודיות יש להביא תוצאות של בדיקות דם. חשוב מאוד לעדכן את צוות מכון הדימות על כל חשד להימצאות מתכת בגוף (רסיסים, קוצב לב, סטנט שהושתל בצנתור, מפרק מלאכותי, משאבת אינסולין וכד').

יש להסיר כל פריט מתכת מן הגוף לפני הבדיקה, בדרך כלל הנבדק לובש חלוק אולם לעיתים הבדיקה נעשית בביגוד רגיל ואז יש להגיע עם בגדים ללא מתכת (אבזמים, כפתורים, ניטים, רוכסנים וכד'). הנבדק מתבקש לשכב על שולחן הבדיקה ומקבל הדרכה על העומד להתרחש, מי שחוששים משהייה במקומות צרים וסגורים (קלסטרופוביה) יכולים להיעזר בתרופת הרגעה. מיטת הבדיקה מוסעת אל תוך המכשיר, ניתן לשוחח עם הטכנאי במשך הבדיקה כולה הנמשכת בין 30 ל-45 דקות.

שתפו פוסט זה
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
בלוג
מדרסים – לא רק לכאבי רגליים: כל היתרונות שלא ידעתם עליהם

דמיינו בעל ברית נסתר ששוכן בשקט בנעליכם, עובד ללא לאות כדי להחדיר נוחות לכל צעד שאתם עושים; גיבור אלמוני שיתרונותיו חורגים הרבה מעבר לתחומי הרתעת הכאב גרידא. מדרסים לנעליים, אותם מדרסים דיסקרטיים שלעתים קרובות מתעלמים מהם, הם אכן תחנות כוח של בריאות פודיאטרית, ומספקים תרופת פלא לא רק לכפות הרגליים אלא לרווחת הגוף כולו.

בלוג
5 טיפים לייעוץ זוגי מוצלח

ייעוץ זוגי יכול להיות כלי רב עוצמה לעזרה לזוגות להתמודד עם בעיות וקשיים במערכת היחסים שלהם. עם זאת, חשוב לזכור