לוח התארגנות- עושים סדר בבלאגן!

קרדיט תמונה: freepik

 "למה אתה לא מסוגל להתארגן בזמן?" "אתה יכול לעשות את זה, אבל אתה לא מתאמץ מספיק" , "שוב שכחת את הציוד בבית?", "המטלה הייתה ממש קלה, למה לא עשית אותה?", "מה מסובך בלסדר את החדר?"

האם זו עצלות, חוסר אכפתיות או קושי אמיתי? אם אתם מוצאים את עצמכם אומרים את המשפטים האלו לילדכם בתדירות גבוהה, כדאי דבר ראשון שתכירו את המושג תפקודים ניהוליים (המוכר גם בשם פונקציות ניהוליות)

אז מהם התפקודים ניהוליים ולמה הם כל כך חשובים?

תפקודים ניהוליים הם אוסף של יכולות מוחיות גבוהות הנמצאות באונה המצחית ועוזרות לנו לארגן מידע ולפעול על פיו. התפקודים הניהוליים אחראים גם על הוויסות הרגשי והתפקוד הלימודי ומסייעים לנו בניהול חיים עצמאי ויעיל.

תפקוד תקין של הפונקציות האלו הכרחי לצורך קבלת החלטות, קביעת מטרות, תכנון וקביעת סדר פעולות, בקרה ותיקון טעויותלמידה של מצבים חדשים, שליטה עצמית, מודעות לזמנים ויכולת התארגנות יעילה.

מהו קושי בתפקודים ניהוליים וכיצד הוא מתבטא?

ראשית חשוב לדעת שקושי בתפקודים ניהוליים אינו קשור כלל לרמת המשכל ויכול להתקיים גם בקרב אנשים בעלי אינטליגנציה גבוהה מאוד ושלקות בתפקודים ניהוליים אינה אבחנה בפני עצמה, אלא מדובר במצב נלווה לאבחנות שונות.

ישנם מצבים נוירולוגים המחלישים את התפקודים הללו כאשר המוכרים שבהם הם ADHD ואוטיזם.

אצל ילדים, נוער ומבוגרים המתקשים בתפקודים ניהוליים יופיע קושי ניכר בפעילויות יומיומיות, גם בסיסיות, הדורשות יכולת התארגנות ותכנון, למשל בהתארגנות בוקר הדורשת ביצוע רצף פעולות יעיל כדי לצאת בזמן מהבית.

למרבה הצער, בעלי לקות בתפקודים ניהוליים מתויגים לעיתים קרובות כעצלנים, חסרי יוזמה, אימפולסיביים ומניפולטיביים.

מה הטיפול ואיך לוח התארגנות יכול לסייע?

קשיים בתפקודים ניהוליים נראים לרוב כבר בגיל הגן, ועבודה עליהם מגיל צעיר תשפר רבות את התפקוד במשימות החיים ואת איכות החיים.  

השיפור והאימון נעשה באמצעות יצירת אסטרטגיות יום יומיות ומותאמות אישית, למשל לוח התארגנות לילדים, לוח לניהול סדר יום, מטלות ותכנון חודשי או שבועי, שימוש ביומן וברשימות, תליית שלטי תזכורות ועוד. ישנם לוחות התארגנות ייעודיים כגון לוח התארגנות בוקר שבו בכל מטלה יש פירוט של הפעולות המרכיבות אותה לשם יצירת תנאים ברורים ומובנים לביצוע.

חשוב לזכור שמי שמתמודד עם תפקודים ניהוליים לקויים יתקשה לפתח וליצור אסטרטגיות כאלו באופן עצמאי ויזדקק לעזרה ותיווך בתכנון ובבדיקת היעילות שלהן. מטרת השימוש היומיומי באסטרטגיות אלו היא הטמעתן בהתנהלות השוטפת, אשר תוביל לשיפור ביכולת הביצועית.

אז אם אתם מכירים מישהו שמתקשה בנקודות שהועלו, אל תמהרו לתייג אותו כעצלן או מניפולטיבי, בהחלט ייתכן שהוא סובל מקושי אמיתי וסיוע מתאים יכול לעשות הבדל גדול.

 

 

 

 

 

שתפו פוסט זה
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
הרגלים בריאים: מדריך לפעילות גופנית לילדים

בעולם המהיר של ימינו, שבו מסכים לעתים קרובות שולטים בזמן הפנאי, אי אפשר להפריז בחשיבות של פעילות גופנית, במיוחד עבור ילדים. פעילות גופנית היא לא רק אמצעי למניעת השמנת יתר ומחלות הקשורות בה; היא אבן יסוד לצמיחה והתפתחות בריאות, המשפיעה על ההתקדמות הגופנית, הנפשית, המוטורית, הקוגניטיבית והחברתית. משרד הבריאות בישראל מדגיש את החשיבות של פעילות אירובית יומית לילדים, ומדגיש את יתרונותיה הרבים. עם זאת, עידוד ילדים לאמץ פעילות גופנית בשגרת יומם יכול להיות מאתגר עבור הורים ומחנכים כאחד. מאמר זה נועד לספק מדריך מקיף כיצד לדרבן ילדים להיות פעילים, תוך הצעת טיפים מעשיים, דוגמאות לפעילויות מרתקות ואסטרטגיות להתגבר על מכשולים נפוצים. אימוץ פעילות גופנית מגיל צעיר מניח את היסודות לבריאות ולרווחה לכל החיים.

בלוג
מדרסים – לא רק לכאבי רגליים: כל היתרונות שלא ידעתם עליהם

דמיינו בעל ברית נסתר ששוכן בשקט בנעליכם, עובד ללא לאות כדי להחדיר נוחות לכל צעד שאתם עושים; גיבור אלמוני שיתרונותיו חורגים הרבה מעבר לתחומי הרתעת הכאב גרידא. מדרסים לנעליים, אותם מדרסים דיסקרטיים שלעתים קרובות מתעלמים מהם, הם אכן תחנות כוח של בריאות פודיאטרית, ומספקים תרופת פלא לא רק לכפות הרגליים אלא לרווחת הגוף כולו.