כאבי גב בתחילת ההריון

קרדיט תמונה: freepik

נשים רבות מתלוננות על כאבי גב חזקים במהלך ההריון, בדרך כלל בטרימסטר השני והחל מהשבוע ה-12 להריון. את הכאבים הן מרגישות בעיקר בחלק התחתון של הגב, אך יש מקרים בהן הנשים ההריוניות מתלוננות על כאבי גם באזור הגב העליון ובאזור השכמות. אלו כאבים מאוד שכיחים ועל פי נתוני משרד הריאות כחמישים אחוז מהנשים חוות כאבי גב חזקים בשלב כלשהו בתקופת ההריון.

 

כאב גב הנובעים משינויים פיזיולוגיים

הסיבה המרכזית לתופעת כאבי הגב בזמן ההריון היא השינויים הפיזיולוגיים שעוברים על גוף האישה. במהלך ההריון גופה של האישה משתנה ונערך לקראת הלידה הצפויה, ולמעשה נוצר עומס רב על השלד, מערכת השרירים ומערכת התנועה, לכן מתפתחים כאבים עקב עומס רב, והכאבים הם בעיקר באזור הגב התחתון והאגן.

ראוי לציין כי כאבי הגב יכולים להופיע בתחילת ההריון, אבל בדרך כלל נשים יחוו את הכאבים באזור הגב החל מהשבוע ה-12 או ה-16, לכן חשוב לקבל טיפול בזמן ולהקל על האישה. יש שלושה סוגים עיקריים של כאבי גב בתקופת ההריון:

כאב לומברי – הכאב מתרכז באזור של החוליות המותניות החתונות.

כאב בסקרואיליאק – מקור הכאב הוא במפרק המחבר את עצם העצה לעצם הכסל, הכאב נובע משינויי יציבה המתרחשים בתקופת ההריון עקב שינוי מרכז הכובד והיחלשות שרירי הבטן.

כאבי גב בלילה – הכאב נגרם בגלל לחץ של העובר על הווריד המרכזי בבטן בזמן שכיבה, או על רקע של עייפות מצטברת בשרירי הגב והעומס המופעל עליהם במהלך שעות היום. לעיתים הכאב נגרם מכאב באזור האגן שמקרין לגב התחתון.

 

הסיבות המרכזיות לכאבי גב בתחילת ההריון:

  • היחלשות שרירי הבטן – בתחילת ההריון שרירי הבטן נמתחים בצורה משמעותית לכן הם נחלשים ויכולת היציבה מושפעת מכך. שרירי הבטן המתוחים לא תמיד מצליחים לחזור לעצמם לאחר הלידה לכן לא מעט נשים סובלות מתופעה של היפרדות בטנית של השרירים.
  • עלייה במשקל – גוף האישה עובר שינויים פיזיולוגיים רבים ומהירים, למשל עלייה במשקל. העלייה במשקל גורמת לעומס רב על הגב התחתון כיוון שעיקר תוספת המשקל היא באזור הבטן התחתונה והאגן.
  • ירידה בפעילות הגופנית – נשים רבות מפחיתות או נמנעות מפעילות גופנית עם תחילת ההריון, מסיבות שונות. הירידה בפעילות הגופנית גורמת לפגיעה בשרירים ולהיחלשותם, לכן התמיכה בעמוד השדרה נפגעת ומופיעים כאבים בעיקר באזור הגב התחתון.
  • התרככות והתגמשות של הרקמות – מיד עם תחילת ההריון הגוף מפריש הורמונים שמטרתם להגמיש את עצמות האגן כדי להכין מקום לרחם ולהכין את גוף האישה לקראת הלידה.

 

כאבי גב בתחילת ההריון – טיפול ומניעה

כדי להקל על כאבי גב בתחילת ההריון מומלץ לעבור טיפולי פיזיותרפיה. יש לציין כי טיפול בכאבי גב חזקים במכון פיזיותרפיה כולל בין היתר תרגילים ייעודיים וטכניקות מתקדמות כגון:

  • תרגילים לחיזוק רצפת האגן.
  • תרגילים לחיזוק היציבה ולשיפור טווח תנועה.
  • עיסוי עדין לשרירים.
  • תרגילי מתיחה לשרירים עליהם מופעל עומס רב.
  • קינזיוטייפ לשיפור היציבה ולהפחתת כאבים.

בנוסף, עד לקבלת טיפולי הפיזיותרפיה ניתן ליישם טכניקות שונות למניעת כאבי גב תחתון בתחילת ההריון כמו תרגול התכופפות נכונה באמצעות כיפוף הברכיים, הקפדה על יציבה נכונה, בחירת תנוחת שינה נוחה, תרגילים להנעת האגן והגב התחתון ותרגילים לחיזוק שרירי הבטן ורצפת האגן.

שתפו פוסט זה
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
בלוג
מדרסים – לא רק לכאבי רגליים: כל היתרונות שלא ידעתם עליהם

דמיינו בעל ברית נסתר ששוכן בשקט בנעליכם, עובד ללא לאות כדי להחדיר נוחות לכל צעד שאתם עושים; גיבור אלמוני שיתרונותיו חורגים הרבה מעבר לתחומי הרתעת הכאב גרידא. מדרסים לנעליים, אותם מדרסים דיסקרטיים שלעתים קרובות מתעלמים מהם, הם אכן תחנות כוח של בריאות פודיאטרית, ומספקים תרופת פלא לא רק לכפות הרגליים אלא לרווחת הגוף כולו.

בלוג
5 טיפים לייעוץ זוגי מוצלח

ייעוץ זוגי יכול להיות כלי רב עוצמה לעזרה לזוגות להתמודד עם בעיות וקשיים במערכת היחסים שלהם. עם זאת, חשוב לזכור