משטח פעילות לתינוק – במה הוא תורם ואיך בוחרים?

קרדיט תמונה: pixabay

אם הגעת עד לכאן מגיעות לך בוודאות ברכות חמות! אנחנו אמנם לא יודעים אם את נמצאת בתקופת ההיריון או שילדת רק לאחרונה, אך יודעים בוודאות כי את מתעניינת במשטח פעילות. מחבר, ממלא ונעים להחזיק את התינוק על הידיים, אך למען התפתחותו ראוי יהיה להניח אותו על המשטח – לשחק, לגלות, ללמוד ולהשתעשע. השאלה הגדולה: איך בוחרים משטח אמין ואיכותי שיעודד את התפתחות התינוק?

 

משטח פעילות – מאיזה גיל הוא מומלץ ומהי תכליתו?

משטחי הפעילות מתאימים לתינוקות מגיל לידה! כלומר, השימוש בהם אינו מותנה בהתפתחות/הגעה לגיל מסוים. באופן טבעי, ככל שהתינוק גדל, כך משטחי הפעילות הופכים רלוונטיים יותר – לך ובעיקר לתינוק הכמהה לגירויים ועניין. אז איך משטח הפעילות תורם לתינוקות?

  • זחילה – המשטח הצבעוני מעצים את ביטחונו של התינוק, מזין את סקרנותו ומעודד אותו לנסות לזחול. משטח רך, נעים ונקי מבסס את התנאים להתפתחות וזחילה, בעוד רצפה קרה עלולה לגרום לסלידה והימנעות של התינוק.
  • למידה – המפגש המשמעותי הראשון של התינוק עם גירויים שונים יתבצע על המשטח. משטחי הפעילות כוללים שלל פונקציות – מאורות ועד צלילים, והם מעוצבים בשלל צבעים ודמויות. המעבר מהידיים אל המשטח חושף בפניו עולם שלם!
  • תעסוקה – המשטחים הצבעוניים שחלקם מאופיינים גם בקשתות משחק מסוגים שונים, מספקים לתינוקות רגעים טהורים של הנאה, תעסוקה וכייף.

 

טיפים לבחירת משטח פעילות

מצד אחד, ישנם המון (!) משטחי פעילות, כך שהמגוון ממנו את יכולה לבחור – אדיר! מצד שני, שפע המשטחים יכול להקשות על בחירתך. אז רגע לפני שאת בוחרת את המשטח האידיאלי עבור תינוקך, אנו שמחים לחלוק איתך מספר טיפים מעולים ויעילים לבחירת המשטח האידיאלי:

  • משטח פעילות מינימלי לאפקט מקסימלי – כל המוסיף גורע? את לא מאמינה אפילו עד כמה! פעמים רבות, הנטייה הטבעית היא לקנות את משטח הפעילות העמוס, הגדוש ו"העשיר" ביותר ("אני כבר קונה, לא אקנה את הדגם המפואר ביותר עבור התינוק שלי?"). האם כדאי לקנות בהכרח את הדגם המאובזר ביותר? התשובה היא שלא. משטחי פעילות "גדושים" עלולים ליצור מצב של הצפה אצל התינוק (קל וחומר אם מדובר על המשטח הראשון שלו). תני עדיפות למשטח ש"צנוע" במנעד הפונקציות שלו, אך מאד לא צנוע בערך שהוא עשוי להעניק לתינוקך.
  • גודל, משקל וקלות נשיאה – אנחנו מרשים לעצמנו לנחש כי השילוש הבא לא בהכרח עלה לראשך: גודל המשטח, משקלו וקלות הנשיאה שלו. גודל – בחרי במשטח פעילות בגודל ההולם את גודל ביתך/החדר בו הוא צפוי להשתלב (המשטח מתאים בגודלו לחדר התינוק/חדר ההורים? האם יש מספיק מקום בסלון?). משקל – משטחי הפעילות שוקלים כקילו לערך. שימי לב כי את בוחרת במשטח שאינו עולה על משקל זה, בעיקר אם את צפויה להתנייד איתו מחוץ לבית. קלות נשיאה – האם קשת הפעילות ניתנת לפירוק וכך מבססת את התנאים לנשיאה נוחה? זהו משהו נוסף שראוי לקחת בחשבון.
  • האם המשטח כביס? – הסבירות כי התינוק ילכלך את המשטח לא רק קיימת, אלא גבוהה (מפליטות ועד פספוסים מהטיטול). מסיבה זו, מומלץ לרכוש רק משטחי פעילות ידידותיים בכל הקשור לניקוי ותחזוקה. מה חשוב לבדוק? מהם החומרים מהם עשוי המשטח (מהי רמת ספיגת הכתמים), ובעיקר: האם ניתן לכבסו?

 

טיפ בונוס: כל עוד את צפויה לרכוש לראשונה משטח פעילות (ילד ראשון), העדיפי משטח שעיצובו מתאים גם לבנים וגם לבנות. לדוגמא: משטח פעילות בעיצוב גן חיות למשל (ולא משטח בקונספט נסיכות או כלי רכב). מדוע? משום שכך תוכלי בוודאות להשמיש את המשטח עם התינוק הבא, ולחסוך את ההוצאה בדבר רכישת משטח פעילות חדש.

 

שתפו פוסט זה
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
הרגלים בריאים: מדריך לפעילות גופנית לילדים

בעולם המהיר של ימינו, שבו מסכים לעתים קרובות שולטים בזמן הפנאי, אי אפשר להפריז בחשיבות של פעילות גופנית, במיוחד עבור ילדים. פעילות גופנית היא לא רק אמצעי למניעת השמנת יתר ומחלות הקשורות בה; היא אבן יסוד לצמיחה והתפתחות בריאות, המשפיעה על ההתקדמות הגופנית, הנפשית, המוטורית, הקוגניטיבית והחברתית. משרד הבריאות בישראל מדגיש את החשיבות של פעילות אירובית יומית לילדים, ומדגיש את יתרונותיה הרבים. עם זאת, עידוד ילדים לאמץ פעילות גופנית בשגרת יומם יכול להיות מאתגר עבור הורים ומחנכים כאחד. מאמר זה נועד לספק מדריך מקיף כיצד לדרבן ילדים להיות פעילים, תוך הצעת טיפים מעשיים, דוגמאות לפעילויות מרתקות ואסטרטגיות להתגבר על מכשולים נפוצים. אימוץ פעילות גופנית מגיל צעיר מניח את היסודות לבריאות ולרווחה לכל החיים.

בלוג
מדרסים – לא רק לכאבי רגליים: כל היתרונות שלא ידעתם עליהם

דמיינו בעל ברית נסתר ששוכן בשקט בנעליכם, עובד ללא לאות כדי להחדיר נוחות לכל צעד שאתם עושים; גיבור אלמוני שיתרונותיו חורגים הרבה מעבר לתחומי הרתעת הכאב גרידא. מדרסים לנעליים, אותם מדרסים דיסקרטיים שלעתים קרובות מתעלמים מהם, הם אכן תחנות כוח של בריאות פודיאטרית, ומספקים תרופת פלא לא רק לכפות הרגליים אלא לרווחת הגוף כולו.